16 oktober, 2014

Matlagning efter säsong


Vilket hav av kantareller...finns ju inget godare på hösten
Hej på er!
Vilken vecka så fort det går & nu är det snart helg igen minsann. Det har varit helt fullspäckat i kalendern så har inte hunnit besöka mitt kära andra hem - gymmet en enda gång denna veckan. Så min kropp vill inget mer än att få träna & ta ut sig ordentligt. Får se vad helgen kan bjuda på minsann. På hösten går jag gärna på höstmarknader & handlar av en torghandlare lokalt som erbjuder bra råvaror. Jag lagar mycket mat efter säsong vilket är smart för då tar man ju tillvara på råvaror som det finns mycket av under en specifik tid på året. Dessutom ger det så mycket inspiration till årstiden. Nu är det höst som är rotfrukternas samt svampens tid. Jag lagar just nu härliga mustiga höstgrytor & soppor som får stå & småputtra länge där jag har i olika rotfrukter & goda kryddor tillsammans med andra ingredienser. Matlagning efter säsong kan även oftast bli billigare, för råvaror som det är svårare att få tag på blir ju dyrare.

Love Sofie
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar