06 oktober, 2014

Soppfreak

Syrlig morotssoppa som är kryddig & väldigt smakfull. Härliga smakkontraster mellan det syrliga ifrån citronen & honungens sötma....
God kväll raringar!
Hoppas ni mår bra & myser i höstmörkret. Jag har minsann blivit ett riktigt soppfreak, hehe i höst. Som jag älskar att äta soppa till middag/kvällsmat. Det är sådär lagom, inte för mycket eller tungt för magen att smälta på kvällen heller. Sen finns det ju så många olika goda tillbehör som man kan servera till. Nu gör jag minst en soppa i veckan & det ska jag fortsätta med hela hösten som får bli en av mina utmaningar. Det är dessutom roligt att laga soppa & det sätter faktiskt igång min kreativitet, hehe....Här på bilden ovan är kvällens morotssoppa som precis har avnjutits & självklart kommer receptet här nedan:

Syrlig morotssoppa 
3 portioner

Ingredienser:
500g morötter
1 klyfta vitlök
2-4cm färsk ingefära
1 gul lök
2tsk smör
1tsk curry
1tsk spiskummin
1 hönsbuljongtärning
5dl vatten med 2 pressade klyftor citron i
Peppar
Flingsalt
2tsk honung
Basilikablad till dekoration
1 skalad citron
2dl kesella-1%

Gör så här:
1. Skala & hacka lök, vitlök & ingefära i små bitar. Skala även morötterna & skiva dessa sedan.

2. Hetta upp en gjutjärnspanna & smält lite smör i den. Sen kan ingefäran, vitlöken samt löken stekas mjukt. Fräs lite till & tillsätt curry samt spiskummin. Häll sedan i morötterna & låt steka i 5 minuter under omrörning. Lägg i buljongtärningen & citronvattnet. Låt morötterna koka i ca:20 minuter tills de mjuknat.

3. Blanda kesellan med det rivna citronskalet.

4. Sen är det dags för att mixa soppan i en mixer. Blir konsistensen för tjock späd ut den med vatten. Tillsätt sedan citronsaft & honung efter smak, strö på salt & peppar. 

Servera morotssoppan med en klick citronkesella, dekorera med några basilikablad, ät & njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar