20 oktober, 2014

ROMRESAN DEL-1

Tjingeling finingar!

Jag var i Rom ganska nyligen & kom på att jag faktiskt glömt att berätta  & visa bilder ifrån resan. Det kommer här. Jag & min kära sambo var i Rom i 5 dagar & resan var helt fantastisk. Rom är verkligen gudomligt vackert, mysigt & romantiskt. Det kändes som att komma in i en annan tid med allt det gamla som har bevarats, hus, byggnader, kyrkor & ruiner. Jag älskade att strosa runt i gränderna, stanna till vid mysiga uteserveringar för att äta gott. Det var långa intensiva dagar för att hinna med så mycket som möjligt & sena kvällar då vi njöt av Roms nattliv. Jag & min sambo är riktiga livsnjutare som gillar det ljuva livet & allt vad det innebär, hehe. Det var tokvarmt med massor av sol alla dagar vilket vi inte hade räknat med alltså, men skönt att få förlänga sommaren lite. 

Vi besökte Colosseum som är en gammal gladiatorarena  & det var riktigt häftigt för allt består av ruiner i flera våningar som sträcker sig högt upp mot himlen. En dag spenderade vi vid Vatikanen där den världsberömda St. Peterskyrkan, "The Dome", sixtinska kapellet & vatikanmuseét finns. St. Peterskyrkan var så magisk, vacker, mäktig & pampig! Det tog en hel dag på 8 timmar att ta sig igenom vatikanen, det är sjukt stort vill jag lova. Jag ska bjuda på nåt både kul & fruktansvärt därifrån i nästa blogginlägg om Rom. Vi promenerade runt i den mysiga parken som ligger i stan, shoppade lite, besökte även spanska trappan, olika fina palats & fontänen "Fontana di trevi". Det bästa med Rom är den grymt goda glassen, all vacker konst & arkitektur. Här nedan kommer ett bildregn ifrån resan:

Jag vid vackra St. Peterskyrkan

Colosseum

Jag äter äkta italiensk glass i stora lass....

Det gamla templet Pantheon

Jag & älskling på Colosseum i Rom

Jag vid den förtrollande sjön, hehe...kolla bakom mig! Vad magiskt....

Campo di fiori

Jag på torget Campo Di Fiori

Jag vid sjön i den mysiga parken

Jag & min älskling vid St. Peterskyrkan i Vatikanen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar