14 juli, 2013

Thaifest











Igår kväll var jag på en trevlig Thaifest hemma i Småland ute på landet med trevliga människor. Det var två kulturer som möttes ifrån länderna Sverige & Thailand där vi utbytte traditioner, mat & språk med varandra. Jag bara älskar kulturella utbyten som är givande & spännande där man alltid lär sig mycket om varandras kulturer & länder. I trädgården dukades det upp en thailändsk buffé med massor av god mat & även en svensk grillbuffé. Två av rätterna var jätte starka & det syntes på mig som blev röd som en tomat i ansiktet, hehe. Det är bra med stark mat & det thailändska köket är dessutom hälsosamt! Kroppen får en bättre förbränning & rensar ut förkylningar & dylikt. Solen strålade på oss & kvällen bjöd på en massa skoj samt glada skratt som förgyllde tillvaron. Jag har aldrig varit i Thailand, men vill jätte gärna definitivt åka dit någon gång efter att ha fått så mycket inspiration, lärdomar & tips ifrån människorna på festen. Jag vill dela med mig av ett gott thailändskt recept här som är enkelt att laga som vi blev bjudna på igår!

Sweet & sour kyckling
  Ingredienser:
1 röd & 1 gul paprika
Gröna bönor
Morötter
Ananas
Tomater
Gurka
Kyckling
Vitlök
Ketchup/chilisås
0,5 tsk Seasoning flavour chicken eller pork samt buljong som köps i asiatiska butiker. Använder man detta behövs inte salt & socker i, men det går bra med det också istället för seasoning flavour.
Salt
Socker

Gör så här:
1. Skär grönsakerna & kycklingen i bitar.
2. Stek kycklingen i vitlök tills den är genomstekt. Därefter grönsakerna & bryn dessa. Lägg i tomaterna & ananasen sist när det andra är klart.
3. Häll i lite salt & socker & smaka av.
4.Till sist häller du i antingen ketchup eller chilisås. 

Tips:
(Hur mycket av varje ingrediens du vill ha i rätten väljer du själv & får provsmaka dig fram!)

Prova gärna & laga denna fantastiskt goda thailändska maträtt!!!

Lycka Till!!!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar