07 mars, 2013

Inspirationsdag

Idag har vi haft en "framtidsverkstad" i skolan som gav massor av inspiration inför vår kommande yrkesroll som hälsopedagog! Vi fick i uppdrag att fundera över frågeställningen "hur kommer det vara för mig att arbeta som hälsopedagog"? Utifrån denna diskuterade vi & gjorde en del grupparbeten på plats. Allt gick ut på att få en bättre inblick i arbetet som hälsopedagog & få inspiration, tips samt ideér på vad vi kan jobba med när vi är klara med utbildningen. Vi befann oss i olika faser & brainstormade en hel del. Först skulle vi vara i kritikfasen, vara kritiska till hälsopedagogsyrket för att sedan snabbt slussas in i fantasifasen som handlade om framtidsvisioner & drömmar. Centrala teman för dagen som återkom var samverkan mellan hälsopedagoger och andra aktörer ute i samhället. Politik och marknadsföring var andra teman som framkom. Genom att bli politisk aktiv kan viktiga hälsofrågor lyftas fram & förbättra folkhälsan i landet. Marknadsföringen som hälsopedagog är jätte viktigt för att nå ut med budskapet vad en hälsopedagog gör, vad vi kan jobba med & i jobbsökande. Denna dagen satte igång mycket tankar & ideér hos mig som jag tar med mig inför min kommande yrkesroll som hälsopedagog!

En fråga vi i klassen fick svar på under denna dag var: Vad vi har expertkunskap inom efter denna utbildningen? Det är helheten om hälsa!

Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar