16 januari, 2014

Reportage om min yogaresa - Del 2

Innan jag reste iväg till Asien blev jag intervjuad av Smålänningen som ville följa upp mig i ett reportage om hur min yogaresa i Spanien var som publicerades 8 oktober 2013. Det var så himla bra & roligt att jag fick dela med mig av mina upplevelser till så många & inspirera. Reportaget blev kanon! Tjejen som gjorde det är verkligen duktig. Här nedan finns reportaget publicerat med spännande läsning:

Sofies yogaresa gav ny livsstil
Hemma efter 21 timmars yoga på 7 dagar

Yogan, maten, omgivningen, allt bidrog till en underbar vecka, som tagen ur en dröm. Nu är Sofie hemma ifrån sin hälsoresa som vi berättade om på Smålänningens temasidor om hälsa och livsstil den 27 augusti. 

- Det var en fantastisk resa som jag kan tänka mig att göra om. Det är en resa alla människor skulle behöva göra en gång om året, säger Sofie som nu känner sig återhämtad, rörligare och fylld av ny energi. Hon säger sig också fått ett ökat medvetande och att hon har lärt sig att lyssna på sin kropp. 

Lärde varandra mycket
I augusti lämnade Sofie Småland för sitt nya hem i den svenska huvudstaden. Strax efter flytten flyttade hon tillfälligt till Spanien för att ta del av en veckas avkoppling och meditation. Tillsammans med sin farmor begav hon sig till Sierra de Almijara. Det var en vinst i en tävling som gjort att de skulle få spendera en vecka i bergen, tillsammans med sex andra okända människor.
- Det var jag och farmor och en till svensk, resten var från Storbritannien, men vi blev som en liten familj under veckan. Alla berättade om sina spännande liv, vilket gav mycket.
- Vi var i olika åldrar, jag var yngst, så det var ett bra utbyte och vi hade mycket att lära av varandra, säger Sofie som tyckte det var extra givande att samtala med andra hälsopedagoger. 

Tar med yogan hem
Yoga har alltid varit ett stort intresse hos Sofie, så det passade henne bra att tre timmars yoga stod på schemat dagligen. Det var en ny typ av yoga som hon inte hade provat på tidigare - Iyengaryoga. Innan frukost avsattes tid för ett pass på 1,5 timmar som fick deltagarna att komma igång efter nattens sömn. Vid skymningen var det dags för ännu ett pass ute på terassen för att varva ner. Vid iyengaryogan användes remmar, klossar och stolar som hjälpmedel. 
- Det gav ett bättre stöd och kraft och det är något jag har fortsatt med sedan jag kom hem, säger Sofie som hoppas på att kunna hitta den typen av yogapass att dela med andra på kvällstid. 

Vegetarisk kost
Med sig hem har Sofie också tagit matvanorna. Att bara äta vegetariskt under en vecka såg hon som en utmaning, men det är nu något hon ska införa hemma emellanåt. 
- Jag saknade inte kött en enda gång. All mat vi åt var ekologisk och närproducerad och man kände hur bra kroppen tillgodogjorde sig maten. Det är så värt att satsa på att undvika besprutad mat med tillsatser, tycker Sofie som menar att hon fått en helt ny livsstil nu. 

Drömmer om Indien
Hon är tacksam för allt hon fått vara med om och laddar redan för nya äventyr. Om några veckor bär det av till Asien där hon ska upptäcka deras kultur. 
- Det blir en äventyrsresa med en kompis. Det var nog värre att komma hem till vardagen för farmor, som inte har någon resa planerad förrän nästa år. Sofie berättar att hon alltid stått sin farmor väldigt nära och deras gemensamma intresse för yoga har gjort dem ännu tajtare. Nu drömmer farmor och barnbarn om Indien - yogans ursprungsland. 

Av: Emilia Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar