25 september, 2013

Del 3: Iyengaryogan

Här står jag & min yogalärare Mirka i positionen "trädet"

Yogaklass på terassen i solnedgången





Här kämpar jag för fullt för att komma djupare in i yogapositionen...haha

Jag & Mirka sitter i positionen "båten"
Yogan var det bästa på resan & så himla skönt för kroppen. Vi hade en otroligt duktig & kunnig yogalärare Mirka med massor av erfarenhet som är bra på att lära ut som är väldigt viktigt under en sån här resa. Yogalektionerna såg olika ut med mycket variation & fokus på olika saker vilket gjorde att det alltid var något nytt. Vi använde oss utav en hel del hjälpmedel som kännetecknar Iyengaryogan & det var block i olika storlekar, yogakuddar, stolar, remmar & filtar. Jag bara älskar att yoga med stol för det var lättare att sträcka ut ordentligt då samtidigt som man fick en snyggare hållning såklart. Det är jätte bra att använda sig av hjälpmedel som gör att man får en rakare linje på kroppen med rätt proportion & kommer djupare in i positionen. Yogaläraren Mirka hade en bra instruktionsteknik där det fokuserades på ett antal yogapositioner under lektionen så att vi skulle repetera dessa flera gånger & få ett djup i positionerna. Detta gjorde att man lärde känna positionerna på ett annat sätt & blev oerhört trygg i dem. Mirka lärde oss även att vara medveten om varje rörelse & position för att sedan reflektera kring hur man står, sitter eller ligger i positionen & till sist korrigera samt rätta till positionen. Det var toppen att Mirka gick runt till alla deltagarna & korrigerade ytterliggare, hjälpte till i positionerna & gav bra tips på hur de kan förbättras. 

Under de första yogalektionerna i början av veckan var inte min kropp med mig riktigt som jag hade hoppats på. Jag upplevde en del smärta men valde att möta & upptäcka den istället för att undvika. Sakta men säkert försvann den när kroppen blev mer van vid de positionerna. Smärtan berodde nog dels på att jag var spänd samt stel i kroppen & hade kanske blockeringar. På grund av detta blev vissa yogapositioner lite svåra att göra. Det krävdes en hel del uppmjukning av kroppen & för varje dag som gick kändes man mer rörlig & smidig vilket var en härlig känsla. Det gäller att lyssna på kroppen & känna efter vad den vill för stunden. När yogan var som allra bäst, man hade bra flyt & det gick som en dans var det tyvärr dags att åka hem. Så är det ju alltid eller hur? Något jag älskar var att få göra yogan ute på terassen i solnedgången med utsikt över bergen som var magiskt. 

Denna vecka full av yoga gjorde att jag känner mig helt avslappnad i kroppen, mindful, lugn & harmonisk! Det var helt enkelt Yoga i Toppklass!!! Jag kan varmt rekommendera en oförglömlig vistelse på La Rejana Yogaretreat hos fantastiska Mirka & Michael! Här kommer ni till deras hemsida: http://www.yogaholidayparadiso.com/tablet/index.html

Kram Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar