12 september, 2013

Reportage om mig & min Yogaresa

Nu i somras när jag var hemma i Småland så gjorde lokaltidningen Smålänningen ett reportage om mig & min yogaresa som jag vann! Det blev verkligen jätte bra & jag är super nöjd. En lång intervju blev det för jag hade så mycket att dela med mig av & sen en trevlig photoshoot i parken. Detta publicerades i Smålänningen under temadagen: Hälsa & Livsstil & det var skoj att vara med & berätta om yogaresan som passade utmärkt till temat. Här nedan kommer delar av intervjun som publicerades i tidningen:

En veckas avslappning för Sofie
Hälsopedagog vann yogaresa till Spanien

Fokus på yoga under en hel vecka uppe i bergen i Sierra de Almijara i södra Spanien, det är vad som väntar Sofie Owesson.  

Den 14 september tar Sofie Owesson planet mot sydligare breddgrader. Slutmålet är en privat gammal gård i bergen nedanför Sierra de Almijara i södra Spanien. Äntligen är det dags för hennes första hälsoresa, där ska hon ägna en vecka åt avslappning & återhämtning.

Iyengaryoga 
Inriktningen under resan kommer att vara yoga, men inte den klassiska yogan som Sofie är van vid, utan Iyengaryoga. Yogaformen utmärker sig genom att yogaposerna korrigeras & underlättas genom flitigt användande av hjälpmedel som klossar & remmar. Den kommer att utövas 1,5 timme morgon & kväll. - Det är en bra start på dagen med lite lättsamma rörelser som piggar upp, enligt Sofie.

Förlänga liv
 Drömmen om att göra en hälsoresa har funnits där länge & passade nu henne bra i tiden, då hon befinner sig mellan studier & jobb. I juni blev Sofie färdigutbildad hälsopedagog, efter 3 år på högskolan i Gävle. För några veckor sedan gick flytten till Stockholm, där hon hoppas på att hitta ett härligt jobb inom hälsa, för att någon gång i framtiden kanske starta ett eget företag. Stockholmsflytten blev inte första flytten. Under 2007-2008 såg hon sig om i USA, under tiden jobbet som AU Pair rullade på. - Jag fick se så mycket där. Det var ohälsa, fetma & snabbmat & därigenom började jag tänka att jag ville hjälpa människor till en bättre hälsa berättar Sofie & fortsätter: - För man kan ju faktiskt förlänga sitt liv genom att leva hälsosamt. 

Vinst i tävling
 Att yoga & andra träningsformer & framförallt kosten sätter sina spår i människokroppen, det är Sofie säker på. - Något som också blir spännande & en utmaning under hälsoresan är att äta vegetariskt hela veckan. Hon kommer att bo på yogaretreatet med åtta andra. Vilka de är eller var de kommer ifrån har hon ingen aning om eftersom resan är en vinst i en tävling. - Jag vann resan på hälsomässan i Stockholm, genom att svara på några frågor om yoga. Det visade sig att mina kunskaper i yoga inte är så dåliga som jag trodde, för bara några dagar senare fick jag ett grattis-mail, berättar Sofie & låter fortfarande överraskad av den plötsliga vinsten. Några mail kommer dock inte att läsas under avslappningsveckan. Nej, då är det total avstängning från omvärlden som gäller. - Det kommer nog hända mycket processer i kroppen under resan. Det kommer bli jätte roligt & jag kan tänka mig att vi som deltar kommer bli som en liten familj, säger Sofie. 

Av: Emilia Johansson

Avslappning & meditation. Det är vad som står i fokus under Sofie Owessons hälsoresa. Foto: Pontus Ulvsvik

Sofie Owesson jobbar mycket med olika aloevera produkter. Hon berättar om produkterna på visningar & kick-offer, men också i sin egen hälsoblogg. Foto: Pontus Ulvsvik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar